zondag 14 april 2013

Lenny Kravitz | Let Love Rule


Als zoon van een actrice en een tv-journalist heeft Leonard Albert Kravitz een bevoorrechte jeugd. Zijn vroege jeugd brengt Kravitz door in New York City; op zijn twaalfde neemt zijn moeder hem mee naar Los Angeles, Californië. Daar maakt de rusteloze puber Lenny kennis met klassieke – blanke – rockmuziek, marihuana en het vrije leven. Opgevoed met klassieke muziek, jazz en Motown-soul is Kravitz een wandelende vergaarbak van stijlen en een muzikale alleskunner bovendien: hij speelt gitaar, bas, drums en orgel. Op zijn 16e verlaat Lenny zijn ouderlijk huis, bivakkeert in aftandse auto's en verhuurt zichzelf als studiomuzikant aan iedereen die maar wil. Met zijn eigen muziek moet hij jarenlang leuren, totdat Virgin in januari '89 de 24-jarige muzikant contracteert. Lenny Kravitz is dan al getrouwd met actrice Lisa Bonet, bekend van The Cosby Show, heeft een dochtertje van een paar maanden en heeft zijn debuutalbum al kant en klaar op de plank liggen.
Vier jaar daarvoor heeft Kravitz studio-engineer Henry Hirsch ontmoet die de Waterfront Studios in Hoboken New Jersey runt. Met Hirsch deelt Kravitz een liefde voor buizenversterkers, ribbonmicrofoons en vintage gitaren. Gezamenlijk imiteren ze het sixties- en seventiesgeluid dat platen van John Lennon, Curtis Mayfield, David Bowie, Stevie Wonder en Led Zeppelin voortbracht. Kravitz heeft dat allemaal muzikaal geabsorbeerd en voegt daar zijn naïeve, hippie-achtige teksten aan toe die handelen over het paradijs, een betere wereld en natuurlijk de liefde. Die staat dan ook centraal op Let Love Rule: Brother and sisters join hands / We got to get love rule, zo zweept Kravitz zijn gehoor op in het swingende titelnummer. In 'I Build This Garden For Us' droomt Lenny, omgeven door een zuigende rocksound, zijn paradijs met Lisa en dochter Zoë, 'Sittin' On Top Of The World', 'Does Anybody Out There Even Care', 'Rosemary' en 'Be'; het zijn alle soulvolle rocknummers, getoonzet in een sfeervolle, schitterende retrosound. Ontdaan van franje en te midden van orgel, Fender Rhodes, akoestische en elektrische gitaar zingt Kravitz op een indrukwekkende wijze de sterren van de hemel. Het moge duidelijk zijn: hier is een ster aan het werk.
Als in september 1989 Let Love Rule verschijnt, wordt Kravitz niet meer gezien als Mister Lisa Bonnet, maar als een enigmatische popster. De definitieve doorbraak in Amerika laat nog op zich wachten, maar in Nederland wordt Let Love Rule direct onthaald als een subliem rockalbum en haalt het titelnummer zelfs de tweede plaats van de top 40. Helaas is Lenny's liefdesgeluk een jaar later als sneeuw voor de zon verdwenen en zit hij in zak en as; het therapeutische Mama Said is er overigens niet minder fraai om. Datzelfde jaar, 1991, staat Lenny Kravitz op Pinkpop en daarna zullen al zijn albums miljoenen verkopen. Kravitz is dan een wereldster, maar betere albums dan het kleurrijke, autobiografische Mama Said en het kale, organische en ronduit schitterende Let Love Rule zal hij niet meer maken.

Sittin' On Top Of The World / Let Love Rule / Freedom Train / My Precious Love / I Build This Garden For Us / Fear / Does Anybody Out There Even Care / Mr. Cab Driver / Rosemary / Be / Blues For Sister Someone / Empty Hands / Flower Child

Geen opmerkingen:

Een reactie posten