woensdag 10 april 2013

Lucinda Williams | Car Wheels On A Gravel Road


Car Wheels On A Gravel Road betekent in 1998 de grote doorbraak voor de in Lake Charles, Louisiana geboren Lucinda Williams. Pas zes jaar na haar vierde plaat verschijnt het album dat Lucinda Williams lanceert als de nieuwe vrouwelijke ster van de rootsrock. Kosten noch moeite worden overigens gespaard om Car Wheels On A Gravel Road tot een succes te maken. In eerste instantie is de productie in handen van Williams’ gitarist Gurf Morlix, maar na een hoog oplopende ruzie met een ontevreden en furieuze Williams wordt het hele zaakje overgedaan door Steve Earle in Nashville, waarna er later nog in Californië opnamen worden toegevoegd onder leiding van Roy Bittan van Springsteens E Street Band. De eindmix wordt bovendien gedaan door Rick Rubin. Emmylou Harris geeft vocale ondersteuning en gitaristen zijn er in ruime mate voorhanden: Buddy Miller, Charlie Sexton, Steve Earle, Greg Leisz en Gurf Morlix. De van huis uit pathologisch onzekere en vooral eigenwijze Williams had geen fijne tijd in de studio. Die beproeving levert echter wel een americana-klassieker op. Lucinda Williams heeft een patent op een schitterende mengvorm van country, rock en pop. De liedjes hebben prachtige kop en staarten, fraaie melodielijnen en mooie arrangementen met dobro, orgel en accordeon. Ze gáán ook nog ergens over. ‘Drunken Angel’ is een bitterzoet eerbetoon aan de vermoorde Texaanse singer-songwriter Blaze Foley, 'Greenville' fungeert in de gelijknamige song als decor voor het heenzenden van een foute minnaar en uit ‘Metal Firecracker’ en ‘Still I Long For Your Kiss’ spreekt verdriet, huiselijk geweld en morele beschadiging in een omgeving van lege drankflessen en gedeukte auto’s. Met haar doorleefde stem en ondersteund door gruizige elektrische gitaren neemt Lucinda Williams de luisteraar mee op een levensechte roadtrip door het Amerikaanse Zuiden, die uiteindelijk eindigt in het verdrietige ‘Jackson’. De wijze waarop Williams op Car Wheels On A Gravel Road haar stijl tentoonspreidt van dirty realism – omlijst door een melodieuze countryrock-setting – maakt haar in een klap de grande dame van de alt.country.

Right In Time / Car Wheels On A Gravel Road / 2 Kool 2 Be 4-Gotten / Drunken Angel / Concrete And Barbed Wire / Lake Charles / Can’t Let Go / I Lost It / Metal Firecracker / Greenville / Still I Long For Your Kiss / Joy / Jackson 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten